Vaak gestelde vragen

Wat als een separatie-elastiek spontaan verloren gaat?
Als dit gebeurt vlak voor je afspraak, stelt er zich geen probleem en is er normaal ruimte om een bandje te plaatsen. Wanneer de separatie-elastiek evenwel eerder verloren is gegaan, dan kan je best even telefonisch contact opnemen met de praktijk om te kijken of de elastiek eventueel herplaatst moet en/of kan worden vóór je volgende afspraak.

Wat als ik een blokjesbeugel, functionele apparatuur of een buitenbeugel heb en er iets loskomt?
Wanneer een blokje op de tanden of een bandje rond de kiezen loskomt, bel je even. Dan bekijken we in hoeverre het nodig is om een afspraakje voor de reparatie ervan vast te leggen. Als er een bandje rond de kiezen loszit, dan kan daar vuil onder komen vast te zitten en zo een tandvleesontsteking of cariës veroorzaken. Ook dit trachten we snel terug in orde te brengen. Meestal wordt het losse bandje terug gewoon vastgekleefd nadat alles goed gereinigd werd. Breng dit losse bandje dus bij voorkeur mee op je afspraak, ook als het bandje volledig loskomt van je tand. Wanneer je elastiekjes moet bevestigen aan dit losse bandje of blokje, dan stop je best even met het dragen van dit elastiekje tot alles terug netjes vastzit.

Wat als ik een blokjesbeugel heb en er prikt een draadje in wang of tong?
Je kan dit verhelpen door er was op aan te brengen uit het doosje. Meestal ben je na enkele dagen gewend aan de apparatuur en heb je de was niet meer nodig. Blijf je toch nog last hebben, dan mag je even bellen om een afspraak vast te leggen om het draadje korter te knippen.

Wat als er een breuk optreedt van mijn uitneembaar apparaatje of mijn retentie-beugel?
Je mag ons even bellen; we geven je zo snel mogelijk een tussentijdse afspraak voor de herstelling. Tot alles hersteld is, probeer je best toch je beugel enkele uren per dag of nacht te dragen om ervoor te zorgen dat de beugel mooi blijft passen. Als je te lang je beugel niet draagt, bestaat de kans dat deze niet meer past en een nieuwe beugel gemaakt moet worden. Dit brengt nieuwe kosten met zich mee en dit is uiteraard niet de bedoeling.

Wat als ik tijdens de behandeling een trauma of ongeluk meemaak van/op mijn tanden?
Best maak je indien mogelijk eerst een afspraak met je tandarts alvorens naar ons te komen. De tandarts zal eventueel een RX-opname nemen om te kijken of er tandheelkundige verzorging nodig is alvorens we orthodontisch kunnen herstellen. Je mag ons altijd tijdens de raadpleging opbellen voor een inlichting of een afspraak zodat we je verder kunnen helpen.

Wat als mijn vaste retentiedraad/ spalkje loskomt?
Je mag even bellen om dit terug vast te laten kleven. Wacht je langer dan gaat alles meer en meer stuk/los. Een eenvoudige herstelling is dan misschien niet meer mogelijk. Ook kunnen de tanden dan terug gaan verplaatsen en wordt eventueel een herbehandeling nodig alvorens we de retentiedraad kunnen herstellen.

Wat als er een probleem is in het weekend of op feestdagen?
Op zaterdagvoormiddag, op zondagvoormiddag en op feestdagen is er tussen 10u en 12u voor "spoedeisende pijnklachten" een orthodontist van wacht bereikbaar op het centrale wachtdienstnummer voor orthodontie: 070/22.20.88. Deze wachtdienst is georganiseerd per provincie.

Wat als mijn orthodontist met vakantie is?
Is je orthodontist met vakantie, dan kan je best contact opnemen met je tandarts om je uit de nood te helpen of een collega specialist in de orthodontie in de buurt opzoeken op de website van onze beroepsvereniging www.bbno.be.

Wat als er een probleem is met mijn beugel als ik met vakantie ben?
Begint er een draadje te prikken, dan kan je een beetje was plaatsen over het stukje dat prikt. Heb je geen was mee op vakantie, dan kan je overdag ook suikervrije kauwgom gebruiken. Meestal kan je deze was ook bij de apotheker verkrijgen. Komt er een blokje of bandje los en het hindert niet, dan moet je niets doen. Als je terug bent van vakantie, dan neem je telefonisch contact op met ons om het te laten herstellen. Heb je toch veel last, dan doe je het volgende: je kan jezelf behelpen door het stukje dat prikt af te knippen met een klein kniptangetje of een metalen vijltje dat je best meeneemt in je toilettas. Als je elastiekjes moet dragen stop je daar best mee tot alles hersteld is.

Op welke termijn kan ik voor een eerste afspraak terecht?
De termijn voor een eerste afspraak schommelt tussen 3 a 6 maanden. Dit is afhankelijk van de beschikbaarheid in de agenda.

Contact

Neem contact op met ons
voor een consultatie

Contact

Openingsuren

DIEST
Sint-Jansveld 25
3290 Diest
LEUVEN
Tiensevest 82
3000 Leuven
Raadpleging enkel na afspraak.
U kan ons telefonisch bereiken op:
0477 72 85 88
013 32 62 22

Of via mail:
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
maandag: 08.30-13.00u | 13.30-18.00u
woensdag: 08.30-13.00u | 13.30-18.00u
vrijdag: 08.30-13.00u | 13.30-18.00u
Voor afwijkingen op de openingsuren, zie homepage.
Bij afwezigheid, zie spoeddienst.

Copyright © greetmulier.be
Website by it's me